سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باقیمانده بحث امام سجاد و فرشتگان (چهارشنبه 87/2/11 ساعت 1:21 صبح)

قسمت دوم

پس از معرفی تعدادی از ملائکـهی مقرب – سلام الله علیهم اجمعین - و درود و سلام بر آنها، امام زین العابدین – علیه السلام – از گروهی دیگر از فرشتـهگان نام مـىبرند که در رتبـههای پاییـنتر هستند. همانگونه که امام علی – علیه السلام – فرشتـهگان را به شش گروه تقسیم مـىکنند:

  • ارضیه؛
  • برزخیه؛
  • ملکوتیه (مسئول دعای ما هستند)؛
  • عالیه (در ردههای پاییـنتر هستند)؛
  • مهیمن (فرماندهان بالاتر هستند)، و
  • حاملین عرش.

حاملین عرش، عرش را در اختیار دارند و مـىتوانند به زمین بیایند، مثل شـبهای قدر و دیگر زمانها مقدس. هدف آنها دو چیز است اولاً برای عبادت کردن و در ثانی آمدن آنها به زمین باعث نورانی شدن زمین مـىشود.

این فرشتـهگان امانـتدار هستند و هر کاری که خدا بخواهد همان کار را انجام مـىدهند.

وَ الَّذِینَ لاَ تَدْخُلُهُمْ سَأْمَةٌ مِنْ دُءُوبٍ وَ لاَ إِعْیَاءٌ مِنْ لُغُوبٍ وَ لاَ فُتُورٌ وَ لاَ تَشْغَلُهُمْ عَنْ تَسْبِیحِکَ الشَّهَوَاتُ وَ لاَ یَقْطَعُهُمْ عَنْ تَعْظِیمِکَ سَهْوُ الْغَفَلاَتِ

 هر چه کوشش کنند، خستگى بر خود نبینند و هر چه تحمل رنج کنند، درماندگى و سستى نپذیرند. خواهشهاى دل از تسبیح تو بازشان ندارد و سهوها و غفلتها از تعظیم تو رویگردانشان نسازد.

علاوه بر ایـنکه امانـتدار خدا هستند، گوش به فرمان او هم هستند، و از اطاعت و فرمانبرداری خسته نمـىشوند و شهوات مانع تسبیح و تقدیس آنان نمـىشود. این جمله دو معنی دارد:

الف) ملائکه شهوات و تسبیح را در جای خود دارند؛

ب) اصلاً شهوت ندارند و حب ما سوی الله در وجود آنها نیست.

اَلْخُشَّعُ الْأَبْصَارِ فَلاَ یَرُومُونَ النَّظَرَ إِلَیْکَ

از خشوع دیده بر هم نهاده‏اند و یاراى نگریستن در تو را ندارند

منظور از خشوع تواضعی است که خود را در وجود آنان نشان مـىدهد. چون چنین احساسی در آنها جاری است، هیـچگاه اراده نمـىکنند که خدا را ببینند.

النَّوَاکِسُ الْأَذْقَانِ الَّذِینَ قَدْ طَالَتْ رَغْبَتُهُمْ فِیمَا لَدَیْکَ

سر فرو داشته‏اند و رغبتشان به چیزهایى که در نزد توست بسیار است

همانطور که در زیارت امین الله مـىخوانیم  

اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِینَ إِلَیْکَ وَالِهَةٌ وَ سُبُلَ الرَّاغِبِینَ إِلَیْکَ شَارِعَةٌ

 اى خدا دلهاى خاشعان و خدا ترسان در تو واله و حیران است و راههاى مشتاقانت به جانب تو باز است

فرشتـهگان نیز میل و رغبت و عشقشان به خدای متعال پایانپذیر نیست.

الْمُسْتَهْتَرُونَ بِذِکْرِ آلاَئِکَ وَ الْمُتَوَاضِعُونَ دُونَ عَظَمَتِکَ وَ جَلاَلِ کِبْرِیَائِکَ

 همه آزمندیشان یاد نعیم توست و در برابر عظمت تو و جلال کبریاى تو به تواضع سر به زیر افکنده‏اند

دائماً از نعمات خداوند با حالت بهجت و شیفتـهگی حرف مـىزنند، مخصوصاً در مورد خلقت انسان.

قسمت سوم

در این قسمت امام سجاد – علیه السلام – به مشغولیات ملائکـهی ردههای پاییـنتر پرداختـهاند.

وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ إِذَا نَظَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ تَزْفِرُ عَلَى أَهْلِ مَعْصِیَتِکَ سُبْحَانَکَ مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ

 و چون به لهیب دوزخ تو بنگرند و نهیبش را بر گنهکاران بشنوند، گویند که پروردگارا منزهى تو، تو را آنچنان که سزاوار پرستش توست نپرستیده‏ایم

گروهی از آنان زمانی که بندهی گنـهکاری را مـىبینند که در جهنم دنیا، برزخ یا آخرت مـىسوزند مـىگویند خدایا تو این را برای مردم نمـىخواستی، تو برای مردم هیزمی یا جهنمی فراهم نکردی، این خودشان هستند که با دست خود، تیشه به ریشـهی خود مـىزنند. ملائکه با این سخن جملـهی حضرت یونس – علی نبینا و آله و علیه السلام – را به یاد مـىآورند: لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ. الها خدایى بجز ذات یکتاى تو نیست تو از شرک منزهى و من از ستمکاران بر نفس خودم به حالم ترحم فرما.

اگر در دنیا بعضی از اشتباهات را مرتکب شویم، اثرش را در همین دنیا و در زندگی خودمان مـىبینیم، خدا که برای ما سختی نخواسته است. ملائکه گاهی اوقات به جای ما حرف مـىزنند و اعتراضهای ما را به گوش خدا مـىرسانند. آنها به خدا مـىگویند حتا ما هم نمـىتوانیم حق عبادت تو را به جای آوریم چه رسد به این آدمها.

فَصَلِّ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى الرَّوْحَانِیِّینَ مِنْ مَلاَئِکَتِکَ وَ أَهْلِ الزُّلْفَةِ عِنْدَکَ وَ حُمَّالِ الْغَیْبِ إِلَى رُسُلِکَ وَ الْمُؤْتَمَنِینَ عَلَى وَحْیِکَ‏ وَ قَبَائِلِ الْمَلاَئِکَةِ الَّذِینَ اخْتَصَصْتَهُمْ لِنَفْسِکَ‏ وَ أَغْنَیْتَهُمْ عَنِ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ بِتَقْدِیسِکَ وَ أَسْکَنْتَهُمْ بُطُونَ أَطْبَاقِ سَمَاوَاتِکَ

خداوندا، بر ایشان درود بفرست و بر ملائکه رحمت خویش، و آنان که مقرب درگاه تواند، و آنها که حاملان غیب به پیامبران تواند، و آنان که امینان وحى تواند،  و بر فرشتگانى که خاص خود گردانیده‏اى‏ و به تقدیس خود از خوردن و آشامیدنشان بى‏نیاز ساخته‏اى و در درون طبقات آسمان‏هایت جاى داده‏اى.

خداوندا ما هم همگام با توبا تو بر این ملائکه درود مـىفرستیم که طعام و شرابشان تقدیس و ذکر توست و خانـههایشان طبقات آسمانهاست.

وَ الَّذِینَ عَلَى أَرْجَائِهَا إِذَا نَزَلَ الْأَمْرُ بِتَمَامِ وَعْدِکَ‏

 و درود بفرست بر آن گروه از فرشتگان که در اطراف آسمان‏ها ایستاده‏اند، آن هنگام که فرمان اتمام وعده خداوندى فرا رسد

این فرشتـهگان گوش به زنگ فرمان تو و آمادهی اطاعت از فرامین تو هستند.

وَ خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ‏

 درود بفرست بر خازنان باران و روان کنندگان ابرها

از نظر مادی باران در اثر تبخیر آب دریاها و تشکیل ابر و یک سری فرایندهای فیزیکی در آسمان تشکیل شده و نازل مـىشود. اما فرشتـهگانی در آسمانها هستند که مأمور نزول باران مـىباشند و قطرات باران را تک تک به زمین مـىرسانند. دنیای ما خیلی با حساب و کتاب است:

به زیر پرده هر ذره پنهان                             جمال جانفشان روی جانان

وَ الَّذِی بِصَوْتِ زَجْرِهِ یُسْمَعُ زَجَلُ الرُّعُودِ وَ إِذَا سَبَحَتْ بِهِ حَفِیفَةُ السَّحَابِ الْتَمَعَتْ صَوَاعِقُ الْبُرُوقِ وَ مُشَیِّعِی الثَّلْجِ وَ الْبَرَدِ وَ الْهَابِطِینَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ

و آن که چون بر ابرها بانگ زنند، آواز تندرها به گوش رسد و چون ابرها از آن نهیب به راه افتند، آذرخشها از درونشان بدرخشد و بر آن فرشتگان که دانه‏هاى برف و تگرگ را از پى مى‏آیند و با هر قطره باران که فرو مى‏شود، فرود مى‏آیند

لازمـهی به وجود آمدن رعد و برق، برخورد دو ابر با هم است که مانند دو قطب مثبت و منفی ایجاد جرقه مـىکنند و چون با عظمت هستند، صدای مهیبی نیز ایجاد مـىکنند. ای ظاهر امر است، اما در اصل ملکی هست که صدای غرش او رعد را به وجود مـىآورد. گاهی اوقات غرش این ملک به دلیل ناراحتی از اعمال افرادی در کرهی زمین است. و زمانی که ابر تشکیل و رعد و برق واقع مـىشود، تعدادی از فرشتـهگان دانـههای برف و باران را گرفته و به زمین مـىآورند.

وَ الْقُوَّامِ عَلَى خَزَائِنِ الرِّیَاحِ وَ الْمُوَکَّلِینَ بِالْجِبَالِ فَلاَ تَزُولُ وَ الَّذِینَ عَرَّفْتَهُمْ مَثَاقِیلَ الْمِیَاهِ وَ کَیْلَ مَا تَحْوِیهِ لَوَاعِجُ الْأَمْطَارِ وَ عَوَالِجُهَا

و بر آن فرشتگان که نگهبانان خزاین بادهایند و آنان که موکلان بر کوههایند تا فرو نریزند  و آن فرشتگان که میزان و مقدار آب‏ها و پیمانه بارانها را به ایشان آموخته‏اى.

مـىگویند باد در اثر تغییرات دما و تابش خورشید پدید مـىآید، اما در اصل گروهی از ملائکه مسئول ایجاد بادها هستند و تعدادی دیگر اندازهی آبهای مختلف را مـىدانند و اعلام مـىکنند که در کدام قسمت باید سیل بیاید و در کجا فقط رگبار. گرچه قواعد فیزیکی قابل انکار نیستند، تمام این کارها با نظارت خداوند و به دست فرشتـهگان و کارگزاران او صورت مـىپذیرد.

وَ رُسُلِکَ مِنَ الْمَلاَئِکَةِ إِلَى أَهْلِ الْأَرْضِ بِمَکْرُوهِ مَا یَنْزِلُ مِنَ الْبَلاَءِ وَ مَحْبُوبِ الرَّخَاءِ وَ السَّفَرَةِ الْکِرَامِ الْبَرَرَةِ وَ الْحَفَظَةِ الْکِرَامِ الْکَاتِبِینَ

درود بفرست بر آن فرشتگان که رسولان تو به ساکنان زمینند: یا بلایى ناخوش فرو مى‏آورند یا آسایشى خوش. و آن سفیران گرانقدر نیکوکار و آن بزرگواران که نویسنده و نگهدارنده اعمال ما هستند

وَ مَلَکِ الْمَوْتِ وَ أَعْوَانِهِ وَ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ وَ رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ

و درود بفرست بر فرشته مرگ و یارانش و نکیر و منکر و رومان که آزماینده ساکنان گورهاست

ما باید با عزرائیل – سلام الله علیه – رفیق باشیم، صحبت کنیم و با این بزرگوار خودمانی شویم. این ملک از مقربین به خداست و هـمکارانی دارد که نکیر و منکر از آن جمله هستند.

امام صادق – علیه السلام – مـىفرمودند خدایا پناه مـىبرم به تو از ایـنکه سر و کارم به نکیر و منکر افتد.

نکیر و منکر به سراغ بدکاران مـىروند، برای خوبان و مؤمنین بشیر و مبشر آفریده شدهاند. به محض قبض روح، عزرائیل انسان را به یکی از این دو گروه تحویل مـىدهد.

اگر مؤمنی در تمام طول زندگـىاش فقط عبادت و نیکی کرده باشد، عزرائیل چنان برای قبض روح او حاضر مـىشود که اگر همین مزد اعمالش باشد برایش کافی است؛ و در برابر اگر بدکاری تمام زندگـىاش را به فسق و فجور پرداخته باشد، عزرائیل به گونـهای سراغ او مـىآید که اگر عذابش فقط همین دیدن عزرائیل باشد برایش بس است. لذا عزرائیل دو صورت دارد، نمایش یکی از این دو چهره بسته به این است که چه کسی بخواهد جان بدهد. برخی از مؤمنین به دنیا وابستـهگی عاطفی دارند، عزرائیل با هنرمندی و زیبایی تمام، و با ناز و نوازش این دلبستـهگی را از آنها مـىگیرد و مـىگوید تا چشم به هم بزنی آنها هم پیش تو مـىآیند.

پس از قبض روح و قبل از تحویل به دو ملک بعدی، کل زندگی انسان در یک پردهی سینمایی فقط برای خود انسان به نمایش در مـىآید.

رومان در قبر انسانها را آزمایش مـىکند و به قول معروف پخش کنندهی برگـههای امتحان است.

وَ الطَّائِفِینَ بِالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ مَالِکٍ وَ الْخَزَنَةِ وَ رِضْوَانَ وَ سَدَنَةِ الْجِنَانِ

و آن فرشتگان که بر گرد بیت المعمور طواف مى‏کنند و بر مالک و خازنان دوزخ و بر رضوان و خادمان بهشت

مالک رئیس کل جهنم است، و بنا بر روایاتی دیدن خود مالک و خازنین دوزخ، جهنم است.

و رضوان صاحب بهشت است و یاران او کسانی هستند که هر چه خدا بگوید فرمان مـىبرند. اینان روز قیامت جلوی در بهشت مـىایستند و با چهرههای زیبا و صدای دلنشین به مؤمنین خوشآمد مـىگویند:

سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ (رعد: 24)

سلام بر شما که به شهوات محل نگذاشتید و خودتان را کنترل کردید و برای خدا کار کردید و ....

اما مالک و یارانش چه مـىگویند؟

خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ (حاقه 30و31)

نگذارید فرار کنند، دست و پایشان را ببندید تا توان فرار نداشته باشند، دهانشان را ببندید تا نتوانند حرف بزنند و با صورت به آتش بیاندازید، آنها را به جایی ببرید که کسی از جایشان خبر نداشته باشد و نتوانند خدا را صدا کنند





امام سجاد علیه السلام و فرشتـگان (چهارشنبه 87/2/11 ساعت 1:20 صبح)

 

خدا برای گرداندن امور دنیا نیاز به کمک کسی ندارد، و خلقت ملائکه فقط از جهت فضل خداوند است. فرشتـهگان تعدادی از مخلوقات هستند که برای چرخاندن کارها آفریده شدهاند و این به خاطر فضل خداست نه به این دلیل که سر خدا شلوغ است و به کارها نمـىرسد.

قسمت اول

اَللَّهُمَّ وَ حَمَلَةُ عَرْشِکَ الَّذِینَ لاَ یَفْتُرُونَ مِنْ تَسْبِیحِکَ وَ لاَ یَسْأَمُونَ مِنْ تَقْدِیسِکَ‏ وَ لاَ یَسْتَحْسِرُونَ مِنْ عِبَادَتِکَ وَ لاَ یُؤْثِرُونَ التَّقْصِیرَ عَلَى الْجِدِّ فِی أَمْرِکَ وَ لاَ یَغْفُلُونَ عَنِ الْوَلَهِ إِلَیْکَ‏

بار خدایا، درود بفرست بر حاملان عرش خود، فرشتگانى که در تسبیح تو سستى نپذیرند و از تقدیس تو ملال نگیرند و از پرستش تو در نمانند و فرمانبردارى تو را آن گونه به جد در ایستند که چشم بر هم زدنى کوتاهى نورزند و از عشق و شیفتگى تو ذره‏اى غفلت نکنند.

امام سجاد - علیه السلام - ابتدا به خصوصیات کلی فرشتـهگان مـىپردازند:

  1. در تمام زندگی خود برای لحظـهای از تسبیح و تقدیس پروردگار خود خسته نمـىشوند. ذکر آنان الزاماً به معنای حرکت لب نیست، چون معلوم نیست که خلقت آنان مثل ما باشد.
  2. اگر وظیفـهای به آنان محول شده باشند در راه انجام آن کوچـکترین اهمالی مرتکب نمـىشوند.
  3. واله و شیفتـهی آفریدگار خود بوده و تمام وجودشان مسحور اوست و چشم به هم زدنی از او غافل نمـىشوند.

برخی خصوصیات کلی دیگر نیز برای فرشتـهگان متصور مـىشوند که در این دعا نیامده است؛ از جمله، مرگ و میر ندارند، اشتباه نمـىکنند، مجرد هستند و در هر جسمی مـىتوانند حلول کنند.

پس از معرفی اجمالی برخی خصوصیات بارز ملائکه، حضرت امام سجاد - علیه السلام – به معرفی تعدادی از فرشتـهگان مقرب مـىپردازند:

اسرافیل

وَ إِسْرَافِیلُ صَاحِبُ الصُّورِ الشَّاخِصُ الَّذِی یَنْتَظِرُ مِنْکَ الْإِذْنَ وَ حُلُولَ الْأَمْرِ فَیُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَى رَهَائِنِ الْقُبُورِ

بار خدایا، درود بفرست بر اسرافیل، آن فرشته صاحب صور که چشم گشوده منتظر فرمان توست، تا در صور خود بدمد و خفتگان گور را برانگیزاند

 اسرافیل – سلام الله علیه – دو نفخه دارد، هنگامی که برای بار اول در صور خود مـىدمد تمام موجودات به جز خودش و عزرائیل جان مـىدهند و با صور دوم تمام موجودات سر از گور برمـىدارند. با این صور کسانی که در خواب هستند بیدار مـىشوند، البته همه خواب نیستند. کسانی در خواب به سر مـىبرند که به درجـهای رسیدهاند که برزخ نباید برای آنها طولانی شود و لذا خدا خوابی آرام به آنها عنایت مـىکند تا گذشت زمان را متوجه نشوند.

در مورد این صورها دانستن دو نکته ضروری است، اولاً ایـنکه صور الزاماً صوت یا صدای بوق نیست و ثانیاً ایـنکه قبل از دمیدن در صور حتماً باید امام زمان – عجل الله تعالی فی فرجه الشریف – ظهور کرده باشند، لذا ما در حال حاضر منتظر نفخ صور نیستیم.

میکائیل

وَ مِیکَائِیلُ ذُو الْجَاهِ عِنْدَکَ وَ الْمَکَانِ الرَّفِیعِ مِنْ طَاعَتِکَ

 بار خدایا، درود بفرست بر میکائیل، آن فرشته‏اى که در نزد تواش مقامى ارجمند است و در فرمانبردارى تواش مکانتى رفیع

میکائیل – سلام الله علیه - در زمرهی مقربترین ملائکه است و در مکانی بسیار بالا و والا در عرش در جوار خداست، و از فرماندهان اصلی جهان است.

جبرئیل

وَ جِبْرِیلُ الْأَمِینُ عَلَى وَحْیِکَ الْمُطَاعُ فِی أَهْلِ سَمَاوَاتِکَ الْمَکِینُ لَدَیْکَ الْمُقَرَّبُ عِنْدَکَ‏

 بار خدایا، درود بفرست بر جبرئیل، آن فرشته‏اى که امین وحى توست و ساکنان آسمان‏هایت را مطاع است و در آستان تواش مرتبتى عظیم است و خود مقرب درگاه توست

اگر قرار باشد خداوند با پیامبرانش صحبت کند، جبرئیل – سلام الله علیه – را واسطه قرار مـىدهد، او نیز در کنار میکائیل – سلام الله علیه – مکانی عظیم در عرش خدا دارد و در میان اهل آسمانها معروف است که وی بسیار مطیع خداوند است.

روح

وَ الرُّوحُ الَّذِی هُوَ عَلَى مَلَائِکَةِ الْحُجُبِ وَ الرُّوحُ الَّذِی هُوَ مِنْ أَمْرِکَ

و درود بفرست، بر روح، آن فرشته‏اى که فرمانرواى فرشتگان مأمور بر حجابهاست، و بر روح که از عالم امر توست

روح – سلام الله علیه – مراقب فرشتـهگان است و گاهی اوقات برای آنها حجاب قرار مـىدهد. اما چرا باید برای ملائکه حجاب به وجود آید؟

1.       گاهی اوقات آنان نسبت به عظمت خدا محجوب هستند

2.    برخی مواقع آنها از کارهای خدا سر در نمـىآورند، مانند ماجزای خلقت آدم و لذا روح بین آنان و بعضی اعمال خدا حجاب قرار مـىدهد .

3.       بعضی از کارهای ما را نباید بفهمند.

در روایت آمده است که هنگامی که بندهی مؤمن یا مؤمنـهای گناه مـىکند خداوند چند ساعت به وی مهلت مـىدهد تا توبه کند و در این مدت روح بر چشمان رقیب و عتید حجابی مـىاندازد تا آن گناه را نبینند.

فَصَلِّ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِمْ مِنْ سُکَّانِ سَمَاوَاتِکَ وَ أَهْلِ الْأَمَانَةِ عَلَى رِسَالاَتِکَ

بر آنها درود بفرست و برفرشتگانى که فروتر از آنهایند آنان که ساکنان آسمان‏هاى تواند و امینان رسالتهاى تو

.





 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 3 بازدید
    بازدید دیروز: 60
    کل بازدیدها: 688126 بازدید
  • ?پیوندهای روزانه
  • درباره من
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
  • موضوع درباره امام زمان
    رضایت از خدا و از زندگی
    شرح دعای صحیفه
    شهدا از دیدگاههای مختلف
    امام سجاد و سختیهای بزرگ
    امام سجاد و جدش رسول الله
    امام سجاد و پناه به خدا
    امام سجاد و روز شب
    امام سجاد و فرشتگان
    حکایات هاشمی نژاد-400حکایت
    حکایات فاطمی نیا-100 حکایت
    حکایات استاد دانشمند-120 حکایت
    حکایات شیخ احمدکافی_60حکایت
    حکایات انصاریان_120حکایت
    حکایات مرحوم فلسفی_ 45حکایت
    حکایات شهید دستغیب_ 50 حکایت
    متن حکایات علامه حلی_10حکایت
    متن6حکایت از شیخ صدوق
    متن حکایاتی از شیخ عباس قمی_ره
    متن حکایات شیخ مرتضی انصاری
    وصال یار(1)
    وصال یار(3)
    وصال یار(2)
    وصال یار(4)
    وصال یار (5)
    وصال یار (6)
    یقین و محبت (1)
    یقین و محبت(2)
    یقین و محبت (3)
    یقین و محبت (4)
    هیئت علیه هیئت
    ملکوت انسان (1؛2؛3)
    مکتب عشق
    آسمانی شدن
    جهاد علمی
    توبه
    اخلاق کریمان
    موفقیت و سعادت
    متفرقه ها-مهم
    دید ما نسبت به مردم
    عمل به فرهنگ شهادت
    لینک ارگانهای مختلف و مراکز گوناگون
    هر چه می خواهد دل تنگت بپرس
    دانلود شبهات وهابیت و مسائل مربوطه
    فتاوای خنده دار و مستند وهابیها
    حکایت مختلف شخصیه دیدن داره ها
    تصاویر موضوعی
    افتخار خدمت به مردم(1؛2؛3)
    حرف حساب اینجاست...
    دانلود سخنرانی های حضرت امام خمینی
    منبر های آقای فاطمی نیاء-72 منبر
    منبر های آقای دانشمند
    منبر آقاتهرانی
    منبر آقای صدیقی
    منبر علامه مصباح یزدی
    منبر مرحوم فلسفی
    منبر مرحوم کافی
    منبر استاد مردانی
    منبر حجه الاسلام هاشمی نژاد
    پیرامون امام زمان-آیه الله ناصری
    طب قرانی-استاد خدادادی
    طب اسلامی -دکتر روازاده
    شخصی هاش این توست
    اخلاق(آقا تهرانی)
    شیعه...
    عکسها به سلیقه من...
  • اشتراک در خبرنامه
  •  
  • لینک دوستان من
  • لوگوی دوستان من
  • آهنگ وبلاگ من
  •