تدبیرى که کوفه و کربلا و نجف را از کشتار مغول محفوظ داشت : علامه حلى رضوان الله علیه از پدرش نقل مى
کند : علت اینکه در فتنه مغول اهل کوفه و کربلا و نجف قتل عام نشدند و از هجوم سربازان هلاکو مصون
ماندند این بود که وقتى هلاکو به خارج بغداد رسید و هنوز شهر را فتح نکرده بود ، بیشتر اهل حله از ترس
خانه هاى خود را ترک گفتند و به بطایح گریختند و جمع قلیلى در شهر ماندند از آن جمله پدرم و سید بن
طاووس و فقیه ابن ابى العز بودند ? این سه نفر تصمیم گرفتند به هلاکونامه بنویسند و صریحا اطاعت خود را
نسبت به وى اعلام دارند ? نام نوشتند و بوسیله یک مرد غیر عرب فرستادند ? هلاکو پس از دریافت نامه
فرمانى بنام آقایان صادر کرد ? و به وسیله دو نفر فرستاد و به آن دو سفارش کرد به آقایانى که نامه نوشته
اند بگوئید اگر نامه را از صمیم قلب نوشته اید و دل هاى شما با نوشته شما مطابق است نزد ما بیائید ،
فرستادگان هلاکو به حله آمدند و پیام هلاکو را به آقایان ابلاغ کردند ? آقایان از ملاقات با هلاکو
بیمناک بودند زیرا نمى دانستند پایان کار چه خواهد شد ? پدرم به آن دو نفر گفت اگر من تنها بیایم کافى
است ؟ گفتند آرى ، او به معیت آن دو نفر حرکت کرد ? در آن موقع هنوز بغداد فتح نشده بود و خلیفه عباسى
را نکشته بودند وقتى پدرم به حضور هلاکو رفت به او گفت چطور با من به مکاتبه پرداختید و چگونه به ملاقات
من آمدى پیش از آنکه بدانى کار من و خلیفه بکجا مى کشد ؟ ، از کجا اطمینان پیدا کردید که کار من و خلیفه
به صلح نیانجامد و من از او در نمى گذرم ؟ پدرم در جواب گفت : اقدام ما بنوشتن نامه و آمدن من به حضور
شما بر اساس روایتى است که از حضرت امیرالمومنین على بن ابیطالب علیه السلام به ما رسیده است : قال فى
خطبه : الزوراء و ما ادریک مالزوراء ارض ذات اثل یشتد فیه البیان و تکثر فیه السکان ? ? ? و الویل و
العویللاهل الزوراء من سطوات الترک و هم قوم صغار الحدق وجوههم کالمجان المطوقه لباسهم الحدید جرد مرد
یقدمهم ملک یاتى من حیث بدا ملکهم جهورى الصوت قوى الصوله على الهمه لا یمر بمدینه الا فتحها و لا ترفع
علیه رایه الا نکسها الویل الویل لمن ناواه فلا یزال کذلک حتى یظفر ? على علیه السلام در خطبه زوراء
فرموده است : چه میدانى زورا چیست : سرزمین وسیعى است که در آن بناهاى محکم پایه گذارى مى شود مردم
بسیارى در آن مسکن مى گزینند ، روسا و ثروت اندوزان در آن اقامت مى کنند ، بنى عباس آنجا را مقر خود و
جایگاه ثروتهاى خویش قرار مى دهند ? زوراء براى بنى العباس خانه بازى و لهو است ? آنجا مرکز ستم
ستمکاران و کانون ترس هاى دهشت زا است ? جاى پیشوایان گناهکار و امراء فاسق و فرمان روایان خائن است و
جمعى از فرزندان فارس و روم آنان را خدمت مى کنند ، در چنین محیط تیره و گناه آلوده و در آن شرائط ننگین
و شرم آور ، اندوه عمومى و گریه هاى طولانى و شرور و بدبختى دامنگیر مردم زوراء مى شود و گرفتار هجوم
اجانب نیرومند مى گردند اینان ملتى هستند که حدقه چشمان آنها کوچک است صورتهاى آنان مانند سپر طوق شده و
لباسشان زره آهنین است ? سیماى جوانى دارند و پیشاپیش آنها فرمانروائى است که از سرزمین اصلى خود آمده
است ? او صدائى بلند و سطوتى نیرومند و همتى عالى دارد ? به هیچ شهرى نمى گذرد مگر پس از فتح آن و هیچ
پرچمى در مقابلش برافراشته نمى شود مگر آنکه سرنگونش مى سازد ، بلا و عذاب بزرگ براى کسى است که به
مخالفتش برخیزد ? او همچنین صاحب قدرت و نیرو است تا پیروزى نهائى نصیبش گردد ? پدر علامه پس از قرائت
خطبه به هلاکو گفت : امام ما علیه السلام اوصافى را در خطبه ذکر کرده که ما همه آن اوصاف را در شما مى
بینیم و به پیروزى شما اطمینان داریم ، به همین جهت نامه نوشتیم و من به حضور شما آمدم ? هلاکو اندیشه و
فکر آنان را به حسن قبول تلقى کرد و فرمانى به نام پدر علامه نوشت و در آن فرمان مردم حله را مورد عنایت
مخصوص خود قرار داد ? طولى نکشید که هلاکو بغداد را فتح کرد و مستعصم خلیفه عباسى را به قتل رسانید ?
بطورى که دائره المعارف بستانى نقل نموده در آن حادثه متجاوز از دو ملیون نفر هلاک شدند ، اموال فراوانى
به غارت رفت و خانه هاى بسیار طعمه حریق شد ، و سرانجام آشکار گردید که آقایان علماء حله خطبه على علیه
السلام را بخوبى فهمیده و به درستى آن را با هلاکو و لشگریانش تطبیق نموده بودند ? تشخیص صحیح و اقدام
بموقع ایشان جان مردم حله و کوفه و نجف و کربلا را از خطر مرگ قطعى نجات داد و از کشتار دسته جمعى آنان
جلوگیرى نمود ?