ادب خوابیدن 1-خواب چند نوع است؟ ... اصولاً هر چه انسان ایمانش قوی تر باشد و انسان جدی تری باشد، خواب هایش اعتبارش بیشتر می شود. گاهی از اوقات خواب اینطور نیست و آن چیزی که می بینیم تعبیر دارد ، یعنی آن کسی که و آن چیزی که در خواب دیدم شکل برزخی مسئله است. دنیایی اش چیز دگری است. مثلاً فرض کنید، اگر زن را در خواب دیدم این دنیا است.
اگر فرض کنید ؛ دیدم مورچه ام، تعبیرش متکبر بودن من است. اگر به شکل سگی کسی را دیدید، به معنای دیگر آزار بودن او است. خوب این ها تعبیر دارد. یعنی هر شکل برزخی معنی خاص خودش را دارد و برای فهمیدن آن باید پیش کار بلد آن برویم. این هم باز در قرآن است. خواب نوع دوم تعبیر دارد. مثل خوابی که اتفاق افتاد در خصوص حضرت یوسف، نزد عزیز مصر. عزیز مصر گفت : من در خواب دیدم هفت گاو لاغر ، هفت گاو چاق را خورده اند. خوب حضرت یوسف (ع) تعبیر کرد که گاو نشانه ی سال است و گاو لاغر نشانه ی قحطی و بی آبی و گاو چاق نشانه ی برکت. وقتی در ابتدا هفت گاو چاق آمد، یعنی هفت سال وضعمان خوب است، هفت سال هم به اقتصادمان ضربه می خورد. حال باید برای دوران قحطی برنامه ریخت. خوب این هم خواب نوع دوم. نوع سوم خوابی است که اصلاً اعتبار ندارد و بستگی دارد به آنکه آدم چی خورده وخوابیده است. سر شب مفصل خورده، حالا افتاده است. خیلی طبیعی است که این خوابی که کرده شکمی است. این هم در قرآن است. خواب هایی آشفته است، که به تعبیر آن آگاهی نداریم. یا مثلاً در روز درگیر است، حالا هم که خوابیده است باز این ها را می بیند. هیچ ارزشی هم ندارند. خوب حالا خود خواب ارزشی دارد؟ اگر از نوع اول باشد، آره. اگر خواب دوم باشد، تا حدودی. اگر خوب سوم باشد، اصلاً. خواب را به چه معیار و میزانی می بینیم؟ با میزان شرع و عقل. نه چیز دیگری. بهتر است بگویم شرع خلاص. چون شرع دارای نقل و عقل است. نقل یعنی بیانات پیامبر و اهل بیت (ع) و و حی خدا. عقل هم یعنی آن چیزی که برخی مان نداریم. درک کلیات می کنیم. آنوقت مجموع این دوتا شرع می شود. دین ما دستوراتش را یا از آیات و روایات و و حی می گیرید، یا از عقل. در واقع همین دو تا ابزار را دارد . آنوقت با این، خواب ها را می سنجیم . اگر فرض کنیم من خواب دیدم چیزی در خصوص کسی، حق ندارم آبروی او را ببرم. این را باید پوشیده بدارم. ممکن است خواستند من چیزی را بدانم. خوب می خواهی بدانی بدان، ولی نباید چیزی به کسی بگویی. یا حتی از آینده خبردار می شود. این ها چیزهایی نیست که آدم بر ملا کند. ما باید به ظواهر عمل کنیم. یعنی ظاهر افراد همینی است که هست. اما گاهی از اوقات برای خودمان مفید است. من وقتی پیش استادم می روم از خواب هایم می پرسد. چرا که این خواب ها نشان می دهد که من چه کاره هستم. پیامبر (ص) وقتی هر صبح یارانش را می دید، می فرمود آیا نزد شما مبشراتی هست ؟ از پیامبر(ص) می پرسیدند مبشرات چیست ؟ می فرمودند؛ خواب هایی که از آینده خبر دهد. یکی از بحث هایی که در خود سازی مطرح است خواب شاگرد است. استاد بر اساس خواب شاگرد می فهمد که او چه کاره است. معمولاً می تواند بفهمد. خودت هم می توانی بفهمی. من یک مثالی را برایتان بزنم. مثلاً کسی که جدی پای خودش نایستد، در خواب راحت تر گناه را انجام می دهد. تا بیداری. بنده فکر می کنم که هر اتفاقی بیافتد و شما هر چه به من پول دهید، محال است که من عمری بروم دم در دبیرستان دخترانه بایستم. محال است. فکر می کنید چه قدر به من بدهید این کار را می کنم ؟ من نمی کنم. حالا این که من نمی کنم من آدم با تقوایی ام؟ معلوم نیست. ممکن است باشم، ممکن است نباشم. ممکن است برای رضای خدا نمی روم، می گویم حرام است و نمی روم و نمی خواهم. حلالش را می خواهم. ممکن است برای این باشد که من می خواهم بین مردم زندگی کنم. اگر بنا باشد من منبر بروم و منبر من جمعیت فراوانی پیدا کند، خوب من باید مواظب اعمال و کردارم باشم. این نرفتن من بر مبنای تقوا نیست بلکه بر این معنا است که من می خواهم یک دکان دو دهنه ی دیگر را باز کنم برای این اون یک اعتبار می خواد. اعتبارش به این است که من نروم دم در دبیرستان و دختر ها را بپام. این که تقوا نیست. هست ؟ نیست. برای همین هم خیلی ها آدم های مرتب و منظم، وقتی در یک امتحان سخت تر قرار می گیرند می بینند، رفوزه شده اند. این پیداست که خودش را نگه می دارد تا در یک چنین جاهایی استفاده هایش را کند. این ها آدم های خیلی ارزانی هستند. در خواب آزادی هست. در آنجا رئیس جمهور شدن، نماینده مجلس شدن و حجت الاسلام شدن و آیت الله شدن استاد دانشگاه شدن و این ها نیست. حضرت آیه الله شیخ عبدالکریم حائری، استاد حضرت امام (ره) می فرمایند : من در خواب هم با نامحرم تماس نمی گیرم. با اینکه در خواب آدم اراده ندارد. اگر خیلی او مُصرّ باشد حتماً می گویم که باید به من محرم شوی. آنوقت. در خواب هم مال کسی را بر نمی دارم، اینکه من الآنه نمی آیم زنجیر چرخ کسی را باز کنم بگذارم جیبم و بروم نباید بگویم الحمدلله ما دزد نیستیم. این چیزی نیست. حقوق برایتان می آید. دخترت رفته خانه بخت، می ری بگی، دخترم رفته حقوقش را کسر کن ؟ برای چی پول می دین ؟ خود آدم می فهمد. ماشینمان به ماشین مردم کشیده شد، تقصیر من هم بود، او هم نیست، که به من چیزی بگه. می آی پایین ببینی ماشین چی شد؟ و برایش شماره تلفنت را بنویسی ؟ میکنی ؟ یا نه . زرنگی به آن است که این کار را نکنی. یکی از برکات خواب این است که می توان در خواب دید چند مرده حلاجیم. چون در خواب کارهایی را می توانیم انجام دهیم که در خارج آن را نمی توان کرد. خوب وقتی این را در بیرون انجام نمی دهم فکر می کنم خودم آدم خوبی ام، تو خواب این خبر ها هم نیست. 2- نحوه ی خوابیدن الهی در ادامه آداب خواب از دیدگاه بزرگان را می خواهم برایتان بگویم. یعنی فردی که می خواهد الهی بخوابد چگونه آدابی را باید رعایت کند. بعد از اتمام این بخش، بحث بسته می شود. از آیت الله سید احمد آقای کربلایی تهرانی برایتان نقل می کنم. از شاگردان مرحوم همدانی و استاد آیت الله قاضی. ایشان می فرمایند : قبل از آنکه بخوابی چند چیز را رعایت کن. اول با طهارت باش. به نظر من سعی کنید همیشه با طهارت باشید. یعنی هر وقت رفتی دستشویی و داشتی دست خود را می شستی وضویی هم بگیر. این خیلی برایتان خوب است. وضو مسلح در برابر شیطان است. گذشته از اینکه وضو نور است، زرهی برای انسان است. اگر انسان زره داشته باشد هر چه به او تیر بزنند فرو نمی رود. یعنی قدرت دفاعیت با وضو بالا می رود. در روایات هست : وضو نور است، اگر بر روی وضو، وضو بگیری نور علی نور است. این افرادی هم که چشم برزخی دارند؛ چهره ی آنها نورانی است و آن نور از وضویی است که آن ها می گیرند. از حضرت امیر المؤمنین هست : قبل از خواب خودتان را به دستشویی عرضه کنید. یعنی حتی اگر دستشویی هم ندارید، باز بروید. مستحب است انسان تمامی کار های روزانه اش را رو به قبله انجام دهد الّا دستشویی کردن. مثلاً میزی که پشت آن می نشیند، رو به قبله باشد. وقتی کتابی می خوانی رو به قبله باش. خدا رحمت کند امام (ره)؛ ایشان وضو شان را رو به قبله می گرفتند. یعنی آب را برمی داشتند و رو به قبله روی دست و صورتشان می ریختند. این رو به قبله بودن؛ بسیار مطلوب است الّا دستشویی رفتن و هم بستری. ایشان می فرمایند : وقتی می خواستی بخوابی، رو به قبله بخواب. وقتی آدم می میرد مستحب است بستگان؛ مارا به گونه ای رو به قبله بگذارند که پای ما در راستای بدن رو به قبله بگذارند. ولی وقتی ما را در قبر می گذارند، به پهلوی را ست می خوابانندمان و بعد کل بدن به سمت قبله قرار می گیرد. یعنی صورت و سینه همه به سمت قبله است. حالا موقع خوابیدن باید چگونه بخوابیم ؟ بین آقایان بیانات مختلف است ولی این قول معتبر تر است. ایشان می فرمایند موقع خواب باید شبیه مرده در قبرش بخوابی. پس معلوم شد چه جوری. می گویند: با نام خدا، خواب خود را شروع کنید. هر کار مهمی که با بسم الله شروع نشود؛ نیمه کار می ماند. برا اینکه کار تمام بشود باید بسم الله بگویید. در روایات هست، وقتی انسان می خوابد روح الهی اش از بدن جدا می شود و روح حیوانی اش می ماند. برای همین هم می فرمایند؛ وقتی می خوابی روحت را تسلیم دوست کن، چون اگر آن ها نخواهند برنمی گردی. به مقتضای آیه این را بگوید : این جان عاریت که به حافظ سپرده دوست روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم روزی رخ دلدار را می بینیم و تحویل می دهیم و می رویم. درباره ی حاج شیخ عباس تربتی است، امام (ره) هم فرموده اند امر به معروف و نهی از منکر را از شیخ عباس تربتی یاد بگیرید. مر حوم راشد می فرمایند : مرحوم پدر ما حالشان خوب نبود و در حال احتضار بودند،ایشان خوابیده بود، یک دفعه از جا پاشد و نشست و دستش را روی سینه گذاشت و گفت : السلام علیک یا رسول الله(ص) ، آقا من قابل نبودم ، شما اینجا آمدید. لحظه ای نگذشت فرمود : السلام علیک یا امیرالمؤمنین (ع) ، من قابل نبودم شما آمدید. آقای راشد فرمودند؛ همینطور آمدند تا امام عصر (عج) ، وقتی به امام عصر (عج) سلام دادند بعد از آن فرمود : السلام علیک یا فاطمة الزهرا (س) فهمیدم که حضرت فاطمة هم آمده اند. من قابل نبودم خانم شما هم آمدید. به یک لحظه نرسید؛ که فرمود : السلام علیک یا بنت امیرالمؤمنین، من قابل نبودم شما آمدید. من بارها برای شما گریه کردم، از داستان کربلا گرفته تا بعد از آن که این همه به شما بی ادبی کردند، می گفت لحظه ای نگذشت که به مادرش هم سلام داد، فهمیدم که مادر شیخ هم آمده است. بعد لحظه ای نگذشت که حالشان برگشت و کأنه حالشان خوب شده بود. ایشان یک هفته بعد از دنیا رفتند آقای راشد می فرمودند؛ من در آن یک هفته از ایشان می پرسیدم چه دیدید؟ به من می گفتند : کاری نداشته باش بابا جون. خودت بعداً می رسی می بینی. انشاءالله امیدوارم که : این جان عاریت که به حافظ سپرده دوست روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم این روز می آید؛ برادر ها خواهر ها. انشاءالله جوری کنید که آبرو مندانه بروید. ایشان می فرمایند : وقتی می خوابید دقیقاً شبیه مردگان هستید. وقتی از خواب بیدار می شوید فرض کنید از دنیا رفته بودید و در آنجا گفته اید : خدا یا من را برگردان تا عمل صالح انجام دهم و اشتباهاتم را جبران کنم. از این رو خدا قبول کرده است و تو برگشته ای. حالا که برگشتی خدایت را شکر کن و عمل صالح انجام بده و فرصت را از دست مده. در موقع خواب؛ خواندن سه قل هوالله و تسبیحات حضرت زهرا (ص) به جاست. اگر حالا بینش خوابت برد، بد نیست، چون در حال ذکر خدا به خواب رفته ای. خواب آدم هم عبادت می شود. وقتی از خواب بلند شدی ادای شکر از خداوند کن که تو را برگردانیده است. غافل نباشید. غفلت چیز بدی است. گاهی از اوقات آدم فکر می کند، حالا حالا نمی میرد. من شنیده ام درباره ی اشعیای نبی فرموده اند ایشان 4000 سال عمر کرده اند. وقتی حکیمی فهمید ایشان در حال احتضار هستند، خودش را به ایشان رساند و گفت در این آخر مرا نصیحتی کن- خلاصه ی این 4000 سال- فرمود که : باور میکنید، تمام این زندگی زیاد گویا لحظه ای بیش نبود. عمر گران... خواهید دید برادر ها و خواهر های جوان من. وقتی شبیه ما شدید می بینید که چه قدر زود گذشت. من الآنه دارم می بینم 50 سال زندگی ام مثل یک فوت رفته. حالا ما دنبال کار های زشت واینجور چیز ها نبودیم، حالا وای به حال آن افرادی که به دنبال کار های زشت بودند. خیلی برق آسا تمام می شود. برای همین مستحب است آدم سر را بر سجده بگذارد و بگوید : الحمدلله الذی رد علی روحی لِأَحمده و اعبده خدا یا شکر که روحم را برگرداندی که حمدت را بگویم و بندگی ات را کنم. آن چیزی که تو می خواهی و دوست داری را انجام دهم . بنده کاری می کند که مولایش دوست بدارد. نه کاری که خودش دوست دارد. ما می دانیم خدا از چه بدش می آید ولی باز انجام می دهیم. هر برخوردی که از دیگران نمی پسندی، پس تو هم نپسند. سخت فهمیدنش . آقا کسی بهت اخم کنه خوشت می آد ؟ کسی مالت را بخورد خوشت می آد ؟ خیلی آسان است. بعضی اوقات ما فکر می کنیم سخت است، ولی سخت نیست. بعد می فرمایند : بعد از بیدار شدن و شکر خدا کردن و سجده رفتن، آیت الکرسی را هم قرائت کند. بعد برو دم پنجره، پرده را کنار بزن : و رو به آسمان کن و این آیات را بخوان : سوره آل عمران آیه 90 تا 94 . همانا در اختلاف شب و روز، آیاتی هستند برای خردمندان، عده ای یاد خدا می کنند در حال ایستاده و نشسته و در حالی که به پهلو خوابیده اند، در خلقت آسمان و زمین فکر می کنند و می گویند: تو این ها را باطل خلق نکرده ای. تو منزهی از این که این ها را بی هدف خلق کرده باشی. یعنی واقعاً فکر می کنید این همه که خدا خرج کرده برای چی بوده ؟ من فکر می کنم همه ی اینها را خلق کرده به خاطر انسان. ما خیال می کنیم بی هدف است. ای خدای ما هرکه را تو داخل آتش کردی در اصل ذلیل و خوارش کردی. آدم های ظالم یاور ندارند. ای خدای ما، ما شنیدیم منادی را که گفت بیایید و ایمان بیاورید. اینکه به پروردگار و خدایتان ایمان بیاورید، ما هم ایمان آوردیم. خدا یا ببخش گناهان ما را بپوشان زشتی های مارا و ما را با آدم های خوب محشور کن. ای خدا هر چه به انبیائت وعده داده ای به ما هم بده . در روز قیامت مارا ذلیل نکن. تو در وعده هایت تخلف نمی کنی. این آیات مستحب است. این آیاتی است راه را روشن می کند. بعد می گویند، بعد از خواندن این آیات آماده شود برای نماز شب. چی می خوای به خدا بگی. نماز شب روزی معنوی را بسیار زیاد می کند. روزی دنیوی که مهم نیست. روزی معنوی را خیلی زیاد می کند. برکتی است. آنقدر تهجد ارزشمند است که خدا در قرآن آورده است : نمی دانید چه نور چشمی هایی را برای اینها آماده کرده ام. آنقدر این هدیه بالاست که خود خدا هم بزرگ می داند. انشاءالله خدا به ما می دهد. یکی از ویژگی های بچه ها در جبهه نماز شب بود. چه نماز شب هایی می خواندند. بسیاری از فتوحاتی هم که می شد، برای همین نماز شب های جوان ها بود. خداوند در دو جا به فرشتگانش مباهات می کند. اول جوانی که در بیابانی تنها نماز بخواند و دوم آنکه جوانی در میدان جنگ وقتی همه دارند در می روند بگوید برای چه فرار می کنید ؟ مگر الآنه در بازار و اداراتمان فراری از جهاد در راه خدا کم است. بله، خیلی ها دارند فرار می کند. خیلی ها دارند فرار می کنند. شما اگر دیدید دشمن به شما طمع کرد، بدانید که راهتان اشتباه است. شما الآن امریکا را نگاه کنید دنبال بعضی ها را می گیرد. فکر می کنم در سال های آینده از طرف امریکا لیست هم داده شود. درست می گویم. نباید ما اینگونه باشیم و باید آن ها را مأیوس کنیم. والّا فکر می کنند خبر هایی و می آیند. مگر نرفتند در افعانستان. چرا نمی روند ؟ امنیت ندارند. هر جایی که این استکبار جهانی پا گذاشته آنجا را نابود کرده. عراق را ببینید چه وضعی است. برای من جالب بود در یکی از انتخابات در اصفهان، یک فرد یهودی آمده بود رأی می داد، به او گفتند شما چرا رأی می دهید؟ ایشان فرمودند : اگر این مملکت ولی فقیه داشته باشد ناموس من در امان است. باید رأی بدهیم. هر یک رأیی که می دهید یا نمی دهید در برابر آن مسئولید. نماینده که می رود در مجلس، رئیس جمهوری که در سطح اول اجرایی مملکت می آید، در برابر این ها مسئولیم. بالاخره از این آرای ما کار از دستش بر می آید؛ این را بدانیم که چه کاری کنیم. ما اگر به کسی رأی می دهیم، مسئول کارهای اوییم. همین می شود که فردا روز درب حضرت زهرا را می زنند و در پشت در ایشان را به شهادت می رسانند. بعد ما بنشینیم و بگوییم، استغفرالله، دیگر این استغفار درست نیست. دقت کن به چه کسی رأی می دهی. این همشهری فلانی است، او در حزب ماست، این حرف ها چیه ؟ ببین چه اندازه تعهد به دین و انقلاب دارد. هر که می خواهد باشد، صلاحیت ندارید قربان. شما که می خواهی رأی دهی ، رأی تو حساب است. گناهان دو نوع هستند : یکی آن ها یی که ادامه دارند ولی برخی نه. آن کاری که شما انجام می دهی و دنباله اش می آید همین انتخابات است. آن کسی که انتخاب می شود؛ در کارهای خوبش تو شریکی همانطور که در کارهای بدش شریک هستی.
|